maandag 7 januari 2013

Kruikzak


Vroeger als ik ziek was - en dan praat ik over heel vroeger, toen ik nog een klein meisje was - vond ik het altijd heerlijk om ziek te zijn. Niet te ziek, maar gewoon ziek, zodat je nog wel wat kon doen. Ik heb er leuke herinneringen aan. Mijn mama werkte in die tijd nog niet, dus ze was sowieso altijd thuis. Maar als ik ziek was, deden we leuke dingen samen in huis. Ze kocht dan altijd speciaal iets voor mijn ziek-zijn en daar wordt ziek-zijn natuurlijk extra leuk van! Een beschuitje met suiker en iets om te knutselen. Naaien deden we ook met grote regelmaat, onze Barbie's werden voorzien van allerhande zelfgebrouwen door kinderhandjes in elkaar gezette kleertjes. Ziek-zijn hangt voor mij samen met gezellig fröbelen.
En de afgelopen 2 dagen was ik ziekig. Niet al te ziekig, maar wel beschuit-met-suiker- en fröbel-ziek.
Nu bleek ook de hoes die mijn mama lang lang geleden voor mijn kruik had gemaakt, inmiddels tamelijk aftands te zijn. Het badstof zakje had nu meer iets weg van een versleten katoenen lapje. Mijn niet zo heldere fröbelzinnige hoofd had zin om daar een nieuw zakje omheen te maken.

Men neme

  •  een oude handdoek
  • een zacht lapje voor de binnenvoering
  • een touwtje van 75 cm lang










Knip uit de handdoek en de lap 2 stukken van 35x25 cm (meet voor de zekerheid je kruik op, de lappen moeten iets breder en hoger zijn vanwege de naden) en knip de onderkant enigszins in de vorm van je kruik (in mijn geval heb ik de hoeken afgerond). Je hebt nu dus 4 lapjes in totaal.

Leg het touwtje ter hoogte van de versmalling van je kruik dubbel tussen de lappen van de handdoek. Mijn kruik bestaat uit 2 losse touwtjes, omdat ik de touwtjes van de oude zak heb gebruikt. De lange kanten van het touw bevinden zich op de goede kant van de stof.




Naai de 2 lappen vd handdoek aan elkaar vast, laat de bovenkant open. Let er tijdens het naaien op dat je niet per ongeluk je touwtjes op verkeerde plekken een 2e maal aan je stof vastnaait.










Naai de 2 lappen van de binnenvoering aan elkaar, laat de bovenkant open en een stuk van de onder- of zijkant, je moet de stoffen straks nog binnenstebuiten keren.









Speld de 2 lappen met de goede kanten op elkaar aan elkaar en naai ze vast.











Keer de lappen nu zodat ze met de goede kanten naar buiten zichtbaar zijn. Maak de uitgespaarde opening in binnenhoes dicht (met de hand of naaimasjien).










Stop de binnenhoes in de buitenhoes en naai de hoezen ongeveer 2 cm vanaf de rand aan elkaar vast. Et voila! Een nieuwe kruikzak!









Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van veel gezelliger lapjes, maar gezien het feit dat mijn huisgenoot vreselijk aan het mopperen is over de groeiende inhoud van ons huis, heb ik het gedaan met wat er in huis was. En het is warm en zacht, daar gaat het om!

1 opmerking:

  1. ... en warm en zacht is heel belangrijk! ben je nu weer wat opgeknapt? beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen