zondag 23 december 2012

Walvissenshirt (+ schoudernaden verstevigen en afwerken)


Moois voor mijn zoon. Ik ga hem vanaf nu Monneke noemen, da's onze Geheime Slaapkamerkoosnaam. Maar ik vind 'mijn zoon' niet zo leuk klinken dus de Geheime Slaapkamerkoosnaam wordt openbaar. 'Mijn dochter' zullen we voor het gemak dan maar Kaatje noemen, een door haar opa gegeven koosnaam. Moois voor Monneke. Een wasvissenshirt. Monneke houdt erg van visjes, 'hiesjes' zoals hij ze zelf noemt. Ik vond deze stof op de Albert Cuijp, ik was op zoek naar stof om kado te doen, maar ben me meteen te buiten gegaan aan stof voor de kinders. Dat was vroeger, toen er nog geld in overvloed was. Nu is er geen geld in overvloed en wordt al die aangeschafte overvloed verwerkt tot mooie maaksels. Jammer alleen dat het patroon niet helemaal recht op de stof gedrukt is, maar dat nemen we met een korrel zout (hoewel het shirt in het middel wel iets langer is dan aan de zijkanten, dus het is minder ernstig dan de foto doet vermoeden). Ik denk niet dat Monneke het shirt er minder mooi van gaat vinden.



En in de Ottobre zag ik een handige manier om de schoudernaden op een simpele manier te verstevigen en mooi af te werken. Je knipt een stukje stof af in richting die het minst rekt (zie foto onder, zo wordt het wel duidelijk mocht je het niet snappen). Deze leg je met de goede kant naar boven op schoudernaad op de verkeerde kant van het voorpand. Stik nu de schoudernaden van voor- en achterpand aan elkaar, met nu het verstevigende stuk er extra bij aan dus. Misschien niet helemaal helder, maar ik denk dat de foto een hoop duidelijk maakt.



Dan vouw je het verstevigende lapje richting het achterpand (over de zojuist gestikte naad heen) en stik je de schoudernaad aan de goede kant nog een keer door.


En dan ziet het er aan de binnenkant zo uit:


Het teveel aan stof kun je daarna nog gewoon afknippen.

2 opmerkingen:

  1. Deze is COOL!! Mijn KindLief heeft maat 98.....hint ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, ons andere kind werd ook erg gelukkig van deze stof en wilde OOK een trui. Ik heb nu alleen nog genoeg voor een minirokje, maar ik denk niet dat ik je daar blij mee kan maken :)

    BeantwoordenVerwijderen